בשבת בבוקר עולים עם הילדים לרמת הגולן. הירידה התלולה לכנרת, העליה המפורסמת למבוא חמה והכבישים הפתוחים בגולן הם רק חלק מהאטרקציות הקבועות בנסיעה כזו. בראשון יוצאים כרגיל לעבודה ובדרך מורידים את הילדים בבית הספר. נהיגה איטית בתוך העיר העמוסה ולאחר מכן המשך לפקקים בכבישים הבינעירוניים. אלה רק חלק מהדוגמאות המלוות את שגרת החיים. בתוך כל זה נוצר הצורך למצוא את הדרך הטובה ביותר, הנוחה והמתאימה ביותר.
בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה משמעותית בנוכחות של רכבי SUV וקרוסאוברים. אלה לא בהכרח רכבי שטח טהורים אלא שילוב של פנאי ושטח – Sport Utility vehicle או בקיצור SUV.
במשך שנים רבות הייתה הפרדה ברורה בין רכבים משפחתיים המשמשים בעיקר לנסיעות יומיומיות, עירוניות ובין עירוניות, לבין רכבי שטח ששימשו את המשפחה בזמן יציאה לטיולי פנאי. הרכבים נראו אחרת, התנהגו אחרת ונתפסו אחרת. המכוניות המשפחתיות הותאמו לדרך סלולה והתמקדו בנוחות הנסיעה ובחסכון בדלק, בעוד רכבי שטח עוצבו בכבדות ואובזרו במנועים גדולים להשגת תנאי עבירות טובים בדרכים לא סלולות.
עם השנים הלך והיטשטש ההבדל בין הפנאי לבין השטח, תרבות הפנאי הלכה והתרחבה והובילה לדרישה הולכת וגוברת לרכבים משפחתיים גדולים ומרווחים, שיכולים לשמש את בעליהם גם בשעות הפנאי לנסיעה בדרכים סלולות וגם בתנאי שטח.
כיום, דגמי ה-SUV מאפשרים למשפחות למצוא את הדרך הטובה ביותר עבורן וכך ליהנות מכל העולמות שיש לדרכים בארץ להציע. טויוטה, מותג הרכב המוביל בעולם, נכנסה במלוא העוצמה לשוק זה ומציעה מבחר דגמים ברמה הגבוהה ביותר, לרבות רכבים היברידיים, ביטחותיים, בעלי רמות גימור שונות ואבזורים איכותיים ומגוונים.
SUV - רכבי פנאי שטח: עולם חדש נפתח
הצורך של הלקוחות ברכבים דו-שימושיים הביאה את קטגוריית ה-SUV – רכבי ה"כביש-שטח" או "רכב פנאי שטח", המשלבים תכונות של מכוניות משפחתיות עם תכונות של רכבי שטח, ומציעים לנהגים ולנוסעים ליהנות משני העולמות.
חשוב לציין כי טויוטה הייתה יצרנית הרכב הראשונה שלמעשה המציאה את קטגוריית הפנאי-שטח, כאשר הציגה את רכב השטח העירוני הראשון בעולם – Toyota RAV4. גם כאן, בדומה לסגמנטים אחרים בתחום הרכב, בעקבותיה הגיעו יצרניות נוספות, אך על היתרונות שיש לדגמי ה-SUV של טויוטה אין עוררין. הדגמים הראשונים היו פופולריים מאוד בשנות התשעים ותחילת שנות ה-2000, אך זכו לביקורת רבה עם עליית המודעות לאיכות הסביבה בשל גודלם ובשל צריכת הדלק הגבוהה, מה שהוביל את היצרניות בקטגוריה לשפר את הדגמים מהדור הקודם, ולהמציא מחדש את הקטגוריה על מנת לעמוד בביקוש ולספק לנהגים רכב שהוא גם חזק וגם חסכוני ומזהם פחות.
טויוטה הדוגלת באג'נדה של רכבים חסכוניים בדלק, לצד רכבים חזקים ועמידים, שוב הובילה והציגה בקטגוריה לראשונה דגמים היברידיים, כמו Toyota RAV4- SUV היברידי ועוצמתי ו- Toyota C-HR- קרוסאובר עירוני חדש ומעוצב, אשר הפך ללהיט.
ההיברידים יוצאים לשטח: קרוסאוברים ורכבי SUV בעידן ההיברידי
הדור החדש של רכבי ה-SUV הביא לנהגים בדיוק את הבשורה לה ציפו – הם משלבים את התכונות העיקריות של כל אחת מהקטגוריות ומציעים לנהגים רכב פנאי שטח משודרג, חזק וחסכוני.
דגמים אלו משלבים תכונות של רכב שטח, אם מבחינת צורתם, המבנה שלהם (חלקם בנויים על שלדת סולם, המאפשרת תנאי עבירות מעולים בשטח), או ביצועיהם (חלקם בעלי הנעה כפולה 4*4 ויכולות גרירה משופרות). יחד עם זאת, הם משלבים תא נוסעים ותא מטען הדומים לאלה של מכוניות סטיישן או מיניוואן, ומעניקים נוחות ופרקטיות מירבית לנהג ולנוסעים.
פריחתה של הקטגוריה הובילה לכך שנהגים רבים רכשו את רכבי הפנאי-שטח, אך עשו בהם שימוש בעיקר בכבישים סלולים. מגמה זו הולידה רכב מסוג קרוסאובר - בעל השלדה האחודה שמשקלה הנמוך מסייע לצריכת דלק נמוכה, להשגת התנהגות טובה בכבישים סלולים ולחיסכון בהוצאות תחזוקה.
כיום מבוססים רכבים אלה, רובם ככולם, על שלדות של מכוניות פרטיות ובמקרים רבים נהנים מרמת אבזור של סטיישנים ומסחריות שנועדו להקנות להן מראה מוקשח.
התקדמות נוספת בקטגוריה חלה בשילוב המנועים ההיברידים. כמובילה בתחום הרכבים ההיברידים, טויוטה שילבה את הטכנולוגיה שפיתחה בדגמיה ובכך יצרה סטנדרט חדש של רכבי פנאי שטח חסכוניים במיוחד.
בחלק גדול מהדגמים בקטגוריה הזו, טויוטה מציגה גם גרסה היברידית, ביניהם Toyota C-HR ו- RAV4 אשר מאופיינים בצריכת דלק נמוכה ללא ירידה בביצועי הרכב וביכולות העבירות בשטח.
השיפורים והשינויים ברכבים והתאמתם לדרישות הצרכנים כיום, שינו את מעמד הקטגוריה בשוק - ועל הכביש. אחרי שנים בהן זכו לדימוי בעייתי של מכוניות גדולות, מזהמות וזללניות, הקטגוריה הזו מתחזקת וזוכה לעדנה מחודשת.